5 okt 2011

Suka saya highlight kan di sini bahawa, perkara PALING PENTING (pada pendapat saya) untuk mengekalkan keharmonian sesuatu perhubungan ialah PERASAAN KASIH SAYANG, SALING FAHAM MEMAHAMI dan SIKAP TOLERANSI (BERTOLAK ANSUR) antara sesama pasangan.

Persoalannya, adakah kita sudah mempraktikkan apa yang kita tahu?



Berikut ini, saya kongsikan 10 lagi tips bagaimana untuk menjadi pasangan yang baik kepada pasangan anda.



1) Terima seadanya
Jangan cuba untuk mengubah pasangan mengikut kemahuan anda. Ingat, pasangan yang anda kahwini atau cintai itu adalah pilihan anda sendiri. Jangan terlalu dambakan kesempurnaan. Terima segala kekurangan kerana tiada manusia yang sempurna. Cuba fikirkan kebaikan pasangan daripada terus memikirkan kekurangan dan keburukannya.

2) Berkomunikasi secara terbuka
Jangan selalu membuat andaian mengenai perasaan pasangan anda. Adalah lebih baik mengajak pasangan untuk berbincang secara terbuka mengenai segala hal. Belajar untuk mengekspresi perasaan dengan cara terbaik supaya pasangan memahami anda ketika anda marah, terluka, tersinggung atau gembira. Ucaplah kata sayang sekerap yang mungkin walaupun kadangkala ia dianggap keterlaluan. Tetapi itulah yang mahu didengar oleh pasangan. Sikap mendiamkan diri adalah sesuatu yang patut dielakkan.

3) Aktiviti bersama
Aktiviti bersama mampu merapatkan perhubungan. Carilah sesuatu yang boleh dilakukan bersama. Misalnya, menonton video di rumah atau menonton wayang seperti waktu bercinta dahulu. Anda perlu berhati-hati jika anda lebih gemar untuk bersama rakan-rakan melebihi pasangan anda. Ini kerana itu adalah petanda yang tidak baik.

4) Tunjukkan cinta anda
Setelah berumah tangga, ramai yang kurang mengambil perhatian mengenai perihal hati pasangan. Ramai yang berkata ‘sudah kahwin untuk apa romantik lagi’. Itu adalah tanggapan yang salah. Rasa cinta dan sayang tidak ada salahnya jika diluahkan dengan sejambak bunga buat isteri atau makan malam romantis untuk suami. Menunjukkan rasa cinta secara berterusan kepada pasangan adalah sesuatu yang mampu mengekalkan perhubungan pada tahap yang selesa.

5) Kawal perasaan
Apabila marah atau ada hal yang mengganggu anda, cubalah bertenang dan bertanya kepada pasangan. Elakkan tuduhan melulu dan meninggikan suara kerana ia hanya akan membawa kepada pergaduhan. Pasangan akan menghargai jika anda bertenang dalam menghadapi sebarang situasi.



6) Jangan ungkit kisah lalu
Berhentilah mengungkit masa lalu yang negatif. Tidak ada sesiapa mahu mengingati kesilapan yang mungkin merupakan kenangan pahit atau memalukan. Jangan jadikan kesilapan lalu pasangan sebagai senjata setiap kali berlaku pertengkaran.

7) Kurangkan rasa cemburu
Setiap individu tidak boleh lari daripada pasangan cemburu. Namun, cemburu yang keterlaluan patut dielakkan kerana ia boleh mencetuskan pergaduhan dan rasa tidak selesa pada diri sendiri. Hubungan cinta harus dibina atas dasar percaya kepada pasangan.

8.) Jaga komitmen antara satu sama lain
Share


Isu "Kristian agama rasmi Malaysia"

.mungkin kita salah paham...

Saya tidak melihat isu ini iaitu dakwaan kononnya DAP mahu menjadikan agama Kristian sebagai "agama rasmi Persekutuan" merupakan satu usaha baru sengaja dilakukan oleh DAP hanya kerana berlakunya perjumpaan antara Ahli Parlimen Jelutong Jeff Ooi dengan sebilangan Paderi Roman Katholik baru-baru ini.

Kerana kadangkala pertemuan atau perjumpaan diadakan untuk tujuan yang ada kaitan dengan hal ehwal agama dan adalah sangat mustahil perjumpaan seperti itu terus didakwa bertujuan untuk membincangkan soal menjadikan agama Kristian sebagai agama rasmi Malaysia.

Tidak mungkin sebab kaum majoriti di negara ini adalah kaum Melayu dan agama Islam adalah yang terbesar, jadi bila timbul dakwaan sedemikian maka bagi saya ianya cumalah satu khabar angin semata dan seluruh rakyat Malaysia yang cintakan keharmonian kaum serta kesejahteraan negara tak payahlah terperangkap didalam isu-isu yang langsung tidak membantu menjadikan Malaysia kekal dalam keadaan yang aman dan selamat.

Yakinlah bahawa semua agama-agama lain di negara ini seperti Kristian, Hindu, Buddha dan lain-lainnya sudah lama sedar dan mengiktiraf bahawa agama Islam adalah sebagai agama rasmi Malaysia walaupun masih terdapat segelintir pemimpin parti politik tertentu yang masih terus mempertikaikannya namun sebenarnya itu bukanlah pendirian daripada pemimpin-pemimpin agama sendiri melainkan hanyalah suara orang-orang politik yang memang punya banyak kepentingan yang kita rakyat juga kurang pasti. 
 
http://hilbertmontell-anakmerdeka.blogspot.com/2011/05/isu-kristian-agama-rasmi-malaysia.html
Share


Angry Birds Dalam Kehidupan Nyata

Inilah bentuk nyata dari burung-burung yang ada dalam game Angry Birds

http://hermawayne.blogspot.com
http://hermawayne.blogspot.com
http://hermawayne.blogspot.com
http://hermawayne.blogspot.com
http://hermawayne.blogspot.com
http://hermawayne.blogspot.com
http://hermawayne.blogspot.com
http://hermawayne.blogspot.com
Share


 
4 Mei 2011

bermula apabila Singapura menyertai Malaysia pada 1963 dengan Lee Kuan Yew memimpin PAP ideologi sosialis dan ditolak rakyat. Apabila Singapura keluar dari Malaysia pada 1965, DAP menggantikan PAP
 
DAP dilihat parti yang hanya memperjuangkan kaum Cina, membentuk kerjasama longgar dengan Pas pada 1999 dan kemuncaknya pada PRU 2008 dengan (PKR).
 
Walaupun DAP di dalam pakatan pembangkang, ideologi mereka masih tidak sama dengan ideologi Pas.

Secara umumnya, MCA mengakui semua bentuk institusi politik negara yang berasaskan Perlembagaan,  walaupun di dalam hati mereka tidak bersetuju, tetapi mereka tidak menunjukkan dalam tindakan dan prinsip parti mereka.

Berbeza dengan DAP, ia terang-terangan menolak yang boleh dikatakan semua yang berasaskan kemelayuan dan keislaman di negara ini. Tentunya slogan Malaysian Malaysia itu masih menjadi ideologi DAP 



Disemarakkan lagi apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim memimpin  pakatan pembangkang, berjaya mempengaruhi pengundi Cina untuk menyokong yang dikatakan mirip ideologi DAP.

Kemenangan cemerlang dalam PRU-12 menyemarakkan lagi semangat DAP untuk menjadi jaguh kaum Cina Apalagi dengan Anwar berdepan dengan masalah peribadinya manakala MCA atau Gerakan semakin ketinggalan kereta api.

Semangat anti UMNO dan BN serta bercita-cita hendak menukar sistem politik Malaysia kepada republik dan menentang sebahagian daripada Perlembagaan negara berjaya mempengaruhi sebahagian pengundi Cina dan Melayu yang tidak begitu faham sejarah dan selok-belok politik negara ini. (Besar kemungkinan faktor sejarah kenegaraan kurang dititikberatkan di kalangan generasi muda!)


Dipendekkan cerita, DAP berjaya mewujudkan suatu persepsi politik bahawa kebangkitan kaum Bumiputera/Melayu dalam pembangunan ekonomi melalui (DEB) boleh mengancam survival orang Cina, yang mana pada realitinya tidak begitu.
 
 mereka pun ingin duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dalam pembahagian ekonomi negara dengan kaum Cina. Salahkah? Ini tidak dimengertikan oleh DAP. Parti itu menganggap rendah kebolehan orang Melayu, kerana dimomokkan oleh pemimpin seperti Lee Kuan Yew.orang Melayu itu bodoh, malas dan tidak kebolehan.

Mereka dikaburkan dengan persepsi bahawa orang Cina didiskriminasi dalam semua bidang, pada hal hakikatnya yang lebih banyak menikmati ekonomi negara adalah bukan Melayu tetapi ini tidak pernah disebut, yang dibangkitkan ialah orang Melayu yang menguasai politik dan pentadbiran akan menindas kaum lain!

Semua yang Melayu (terutama pemerintah) buat, ada sahaja yang tidak kena kepada golongan ini! menganggap Perlembagaan ini akan memusnahkan masa depan mereka.
di Malaysia golongan minoriti tidak ada masalah! Sedangkan di negara-negara lain di dunia, semua minoriti ada masalah!

 Peningkatan pengaruh DAP tentunya disebabkan kelemahan MCA dan Gerakan sendiri. Kedua-dua parti itu gagal meyakinkan orang Cina bahawa mereka akan terus terjamin dalam BN.

Sementara itu, UMNO pula mengalami krisis demi krisis, jadi nampak seperti mereka sudah lemah semangat dan akan keluar dari BN jika kalah dalam PRU akan datang.

Soalnya sampai bila majoriti pengundi Cina hendak berteduh di bawah DAP? Jika MCA kecundang dalam PRU-13, tidak mustahil wakil Cina tidak ada di dalam kerajaan.
 
parti yang terlalu kuat sifat perkauman tidak akan ke mana. teori politik di Malaysia, bahawa politik pelbagai kaum adalah paling sesuai, dan yang berasaskan perkauman sempit tidak dapat diterima untuk jangka panjang.
 
kerjasama antara parti politik pembangkang terlalu bersifat politik dan penuh muslihat juga dilihat tidak kekal lama. Pas semakin hipokrit. PKR, dianggap retorik dan huru-hara kini.

Tetapi itulah realiti politik Malaysia, yang majmuk sifatnya, yang perlu bertoleransi, tidak semudah itu bermain politik perkauman! Politik geram dan sentimen kaum tak ke mana. Percayalah. 

Share


04 Mei 2011
sekali lagi penipuan berlaku.. gambar kematian osama diedit.. nilai-nilaikan lerr..


Kiri gambar asal, tengah, gambar Osama manakala kanan adalah gambar diedit'

Share


 
3 Mei 2011
Kesalahan Breaking News.. Funny!!


Semalam kecoh mengatakan bahawa Osama Laden terbunuh dalam serangan di Islamabad.. Sekali breaking news.. tersalah nama daaa... Apa Malu daaa...
Salah satu stesen televisyen berita terbesar di Amerika Syarikat (AS), Fox News, melakukan kesalahan dalam menulis headline berita terkorbannya Osama Bin Laden. Fox News menulis “Obama Bin Laden Dead” bukannya “Osama Bin Laden Dead”.

Kesalahan tersebut secara tidak sengaja ditangkap oleh salah seorang pengguna jejaring sosial Twitter. Pengguna Twitter dengan nama @KyleHudgins mengambil gambar ketika Fox News menyiarkan berita dengan headline yang salah tersebut dan menyebarkannya di Twitter, pada Isnin (2/5/2011).

http://pulakdah.blogspot.com/2011/05/laporan-tv-amerika-silap-obama-bin.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+EmpulakDah+%28Em...Pulak+Dah!%29

Share


 
 
 Osama bin laden diburu selama 10 tahun semenjak didakwa dalang kepada tragedi 9/11. US yg kononya hebat, masih gagal utk memburu Osama. Tapi, kali ini Presiden Barrack Obama dengan yakin membuat kenyataan bahawa Osama Laden sudah berjaya dibunuh di di Islamabad Pakistan. Jasad ditemui, ujian DNA telah dilakukan. Positif kowt..!!


WASHINGTON: Osama bin Laden dilaporkan mati dan mayatnya sudah dijumpai oleh pihak berkuasa Amerika Syarikat, kata pegawai negara itu, awal pagi tadi.  -berita harian

so.... kesan dari kematian beliau
 
-Peningkatan dollar berbanding euro dicatatkan pada 1.4764 daripada 1.4864 ketika awal dagangan hari ini.
 
-rakyat US bersorak gembira didepan WhiteHouse
 
 
 
- Berdasarkan submber wikileaks, Khalid Sheikh Mohammed, komandan operasi al-Qaeda (sekarang dalam tahanan di Guantanamo) bahawa mereka tidak teragak-agak untuk membuat ancaman penggunaan senjata nuklear milik alqaeda yg dilaporkan disimpan  di sekitar Eropah..sekiranya Osama Laden dibunuh/ditangkap..
 
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/ASbunuhOsamabinLaden_Obama/Article 
 
 
Share


 30hb Apr 2011
tadi terbaca kat berita harian.... terkejut jg... perempuan negro (kulit hitam/ramesh) dah berjaya jadi model pertama utk cover majalah Playboy...
  • Foto Tshego Seakgo


    • Foto Khanyi Mbau
    Gadis Afrika Selatan pilihan majalah dewasa

    Bekas pelajar Greenside High mendedahkan ‘aset terbaik’ dimilikinya dan gambar seksi mengenakan seluar kulit bercorak dan terdedah.wanita periang, bijak, tidak kisah dan cantik. Dia bercuti daripada kursus kewartawanan dan kajian antarabangsa di Universiti Monash di Johannesburg bagi mengejar kerjaya model, bermula pada pertengahan 2010.Seperti pengajian yang diikuti, beliau berminat dalam dunia di sekelilingnya. Beliau mungkin akan memilih politik, katanya tetapi memastikan akan bersikap terbuka mengenai apa yang bakal berlaku terhadapnya.

    dibayar sebanyak(RM8,970).. erm.. ok jg errr... 

    kadang2.. hitam ni nampak menarik jg.. kalau kena gaya dan cara berpakaian...
    buktinya.. Nah.. tgk model nih...  "hitam mutu keunggulan"!!

    tuhan ciptakan manusia sebaik-baik kejadian.......

    http://www.bharian.com.my/bharian/articles/MukadepanPlayboymodelkulithitam/Article/

    Share



     lame menyepi.... sshhhh.... ade banyak hal nak kene settel.....jangan tanye.!!! Nah amik .. sape yang nak jadi lelaki maskulin. ikut petua2 nihhh...



    1. Say You Are Sorry!!

     Lelaki ni ego nye super tinggi. Minta maaf itu bukan bermakna kita salah, tapi meminta maaf itu untuk menjernihkan keadaan. Apabila emosi sudah menguasai diri, cakaplah apa pun, nasihatlah macam manapun, pasti tidak akan didengari. Jadi untuk meredakan kemarahan, kita lelaki turunkan ego kita dan meminta maaf. Si dia itu bukan orang lain, orang yang kita sayangi juga kan?

    Buat lelaki, berdepan dengan konflik, just say sorry!


    2. Hey! Beralah lah!


    Lelaki : "aku tahu apa yang aku cakap ni betul, tak perlu nak bangkang, ko hanya perlu ikut je kata aku'.

    Perempuan: 'asyik aku je yang mengalah, asyik cakap aku jek tak betul, ahh! aku tak kira, kali ni aku nak dia sedar apa yang dia cakap itu tak semuanya betul!"

    Jika keadaan ini terjadi, siapa yang patut beralah? Jawapan mudah, LELAKI!
     
    Tak macho kalau beralah? Cuba tanya pasangan anda, adakah macho atau tak jika anda beralah demi pasangan anda
     
    .


    3. Liar! Liar! Liar!

    Ini perangai lelaki yang paling PANTANG utk wanita.Walau apapun alasan kalian, yang terbaik adalah be honest and tells the truth. Pasangan anda akan memahami anda dan bukan itu sahaja, mereka akan menyokong anda.

    Cinta nya wanita kepada lelaki adalah berlandaskan KEPERCAYAAN. Jika sekali dua mungkin mereka masih boleh terima, tetapi jika buat selalu percaya mereka kepada lelaki akan berkurang dan ini akan menjadi penyebab putusnya satu-satu hubungan.


    4. Perkara remeh? Ignore!!
     
     hari ini nak ke mana? 
    malam ini nak makan apa? warna kesukaan saya tak sama dengan awak, marah sebab lewat hanya 15-20 minit, saya suka kucing kenapa awak tak suka? awak harus ingat my birthday, our annyversay dan our 1st time couple! tak tau siap!


    Setakat pemerhatian aku sendiri, banyak pasangan bergaduh kerana perkara kecil, bukannya isu besar sangat. Mula-mula saja nak main-main. Lama-lama meletupp dan menjadi tak terkawal.

    Lelaki yang kena berbuat sesuatu. Kita yang harus menjelaskan bahawa perkara remeh seperti itu tidak harus menjadi menjadi isu dalam berhubungan. 

    Bila pasangan memahami perkara di atas, mereka akan sedar bahawa, perkara remeh itu adalah perkara yang tak perlu langsung dipanjangkan. Banyak perkara lain yang perlu kita bincangkan untuk masa hadapan.


    5.  Mr Fix- It

    Dalam satu-satu perhubungan, lelaki suka menjadi orang yang menyelesaikan masalah termasuklah masalah yang dihadapi pasangan wanitanya. Mereka menganggap apabila pasangan mereka bercerita mengenai masalah seharian mereka, mereka perlukan jalan penyelesaian. 

    Itu sangat tidak benar dan membuktikan lelaki tidak memahami wanita sama sekali. Apabila wanita bercerita tentang masalah mereka, mereka mahukan cerita mereka didengari. Mereka tidak perlukan lelaki memberikan jalan penyelesaian buat mereka. Yang penting apa yang sedang terbuku dalam hati mereka dapat mereka lepaskan.

    Susah bagi lelaki untuk menjadi pendengar yang baik. Jadi mulai sekarang, lelaki perlu berlatih menjadi pendengar bukan pemecah masalah
     
    .


    6. Apa Matlamat Dalam Berhubungan?

    Akhir sekali, ingin saya tanyakan kepada lelaki yang ingin berpasangan sebelum menikah, apa matlamat anda untuk berpasangan? Adakah kerana lihat trend orang lain ada teman wanita maka kita juga nak teman wanita juga? Atau untuk mengisi masa lapang? atau untuk bermain-main? atau sebenarnya untuk menyiapkan diri sendiri dan pasangan sebelum melangkah ke alam perkahwinan?

    Jika niat lelaki selain untuk berkahwin, aku sarankan lupakan sahaja niat untuk berpasangan. Hubungan itu hanya mendatangkan lebih banyak buruk dari baik. Lagi bagus tumpukan pada pelajaran atau karier kalian. Jika dah sampai seru nanti berhubungan dan terus menikah
     
     sumber: http://khairul-hafidz-alkhair.blogspot.com/2011/04/untuk-lelaki-6-tips-untuk-mengekalkan.html.

    Share

    Tauke

    My photo
    alor star, kedah, Malaysia
    Hisham Halim a.k.a pkk hisham, merupakan salah seorang final year military student, bujang men, part time triathlate @ ironman. Sentiasa Happy Go Lucky. Berpegang teguh kepada prinsip "kita buat dia".

    Time

    increase traffic

    Apa Nak Kata

    BuZz Me

    Visitor

    Senarai Blog

    .