1. Adalah menjadi lumrah alam, apa-apa pertandingan mestilah ada yang menang dan kalah. Yang menang akan bersorak gembira, manakala yang kalah akan kecewa. Ini sepatutnya menjadi nature of human being.Kedua-dua unsur ini sebenarnya adalah saling memerlukan antara satu sama lain. Bak kata Amy Search "andai dipisah laut dan panatai, hancurlah musnah hilang pedoman". Cuba kita mendalami maksud bait-bait kata ini. Sekiranya wujud mana-mana pihak yang tidak menerima hakikat kehidupan dimana mesti ada yang menang dan kalah, maka akan hilang "pedoman". Pedoman dari aspek sikap, maruah dan nilai bangsa.


2. Namun, hal ini berbeza dalam skop politik tanah air. Lihat sahaja Pilihanraya Kecil Hulu Selangor (PRK) yang berlangsung baru-baru ini. P Kamalnathan memenangi undi sebanyak 1725 berbanding Zaid Ibrahim. Bagi Kamal, gembira bukan kepalang. Terima kasih sana, terima kasih sini. Itu satu kebiasaan dan kemestian. Tapi, janji yang dah di taburkan jaganlah hanya tinggal "janji politik". Itu amanah dan tanggungjawab yang mesti diselesaikan terlebih dahulu. Jangan biar mandat yang diberikan oleh rakyat ditarik semula 2014 nanti.

3. Pihak yang kalah, Zaid Ibrahim tidak dapat menerima hakikat kekalahan. Secara peribadi apabila saya mengetahui akan keputusan ini, saya sudah menjangkakan apabila keputusan tidak memihak kepada pembangkang. Sudah tentu alasan yang cukup glamour akan digunakan bagi menidakkan kekalahan ini. Alasan yang dijangkakan sepeti pengundi hantu, politik wang,undi pos berat sebelah, kepincangan SPR dan berbagai alasan lagi akan digunakan. Nah!! tepat jangkaan saya. Alasan politik wang dijadikan sebab utama. Bahkan hingga sanggup untuk mengemukakan bantahan mahkamah. Siap serta dengan sokongan pencinta demokrasi dunia.

4. Ayuh kawan!! be gentelmen !!. Kita imbas lagi PRU yang lepas, Pulau Pinang. Dengan penuh gentelmen mantan MB menyerahkan tampuk pemerintahan kepada MB yang baru. Kenapa budaya ini tidak diterapkan oleh Org MeLAYU.?? Jawapan nya adalah kerana sikap melayu yang PHD (Penyakit Hasad Dengki).. Tidak boleh tengok orang lebih ckit, pasti dicantas!!.Share

0 comments:

Post a Comment

Tauke

My photo
alor star, kedah, Malaysia
Hisham Halim a.k.a pkk hisham, merupakan salah seorang final year military student, bujang men, part time triathlate @ ironman. Sentiasa Happy Go Lucky. Berpegang teguh kepada prinsip "kita buat dia".

Time

increase traffic

Apa Nak Kata

Share |

BuZz Me

Visitor

Senarai Blog

.