1. Sjn Soichi Yokoi adalah prajurit Jepun  mulai 1941 dan ditugaskan ke Guam pada February 1943 untuk menjalankan operasi didalam Peperangan Guam. Pada 1944,  Amerika Syarikat telah menakluki pulau tersebut., Jadi, Soichi bersembunyi.

2. Pada 24 Januari 1972, Soichi dijumpai oleh dua orang penghuni pulau. Setelah 28 tahun bersembunyi di dalam gua, dia sangat takut untuk keluar dari hutan. Sehinggakan Perang Dunia Kedua dah tamat pun dia tidak tahu.

 Gua tempat Sochi bersembunyi selama 28 tahun

3. “Rasanya malu sekali saya kembali hidup,” katanya pada saat kembali ke Jepun dengan membawa senjata berkaratnya. Walaubagaimanapun, kisah hidupnya telah dibukukan bertajuk  Yokoi and His Twenty-Eight Years of Secret Life on Guam dan dia berjaya mendapat royalti hasil dari penerbitan buku tersebut. Sochi telah meninggal dunia pada usia 82 pada tahun 1997 disebabkan serangan jantung. Dia disemadikan di kuburnya yang telah disediakan oleh ibunya satu ketika dahulu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shoichi_Yokoi http://www.juhadi.co.cc/2010/03/10-orang-paling-unik-dan-aneh-di-dunia.htmlShare

0 comments:

Post a Comment

Tauke

My photo
alor star, kedah, Malaysia
Hisham Halim a.k.a pkk hisham, merupakan salah seorang final year military student, bujang men, part time triathlate @ ironman. Sentiasa Happy Go Lucky. Berpegang teguh kepada prinsip "kita buat dia".

Time

increase traffic

Apa Nak Kata

Share |

BuZz Me

Visitor

Senarai Blog

.