oleh: Hisham Halim

1. Jemaah Islamiyah sebenarnya adalah organisasi dakwah yang berorientasikan politik, bercita-cita hendak mendirikan negara Islam di Asia Tenggara. Sepeninggalan Abdullah Sungkar, 

2. JI terpecah menjadi dua bahagian : Yang pertamanya, adalah kelompok moderat yang lebih menekankan pada perjuangan dengan cara Islamisasi dari bawah dan memanfaatkan peluang politik yang ada; dan yang keduanya, adalah kelompok berhaluan keras yang cenderung menggunakan tindak kekerasan, bahkan keganasan bagi mencapai tujuan. 

2.Di MAlaysia Gerakan Jemaah Islamiah (JI) di negara ini sudah mengambil sekurang-kurangnya 30 pelajar institut pengajian tinggi (IPT) dan remaja tempatan untuk menyertai kumpulan itu.
“Maklumat yang kita peroleh mendapati sehingga kini mereka sudah merekrut 20 hingga 30 pelajar institusi pengajian tinggi dalam usaha untuk mewujudkan kembali perjuangan mereka,” 
3. perkembangan itu amat membimbangkan kerana anasir militan kini mengubah strategi dalam merekrut anggota baru.
“Malah, mereka sering mengadakan ceramah berbentuk ekstremis untuk menarik golongan itu menyertai mereka"
4. Akhbar sebelum ini melaporkan polis menahan sembilan warga asing dan seorang rakyat tempatan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana disyaki terbabit dengan rangkaian pengganas antarabangsa pada Januari lalu.
5. Malah, mereka dikatakan mempunyai hubungan dengan Umar Farouk Abdulmutallab, 24, warga Nigeria yang cuba meletupkan kapal terbang di Amerika Syarikat pada Krismas tahun lalu.
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Polistemuinaibcanselor/Article/

Share

0 comments:

Post a Comment

Tauke

My photo
alor star, kedah, Malaysia
Hisham Halim a.k.a pkk hisham, merupakan salah seorang final year military student, bujang men, part time triathlate @ ironman. Sentiasa Happy Go Lucky. Berpegang teguh kepada prinsip "kita buat dia".

Time

increase traffic

Apa Nak Kata

Blog Archive

Share |

BuZz Me

Visitor

Senarai Blog

.