oleh: Hisham Halim


1. Saya melihat masalah kebanjiran pekerja asing semakin menjadi-jadi. Pekerja asing dan PATI asal dari tempat yang sama tapi dua dukumentasi yang berbeza. Yang mana satu perlu dihapuskan dulu.Saya rasa yang perlu di'clear'kan terlebih dahulu ialah PENDATANG TANPA IZIN. barulah PEKERJA ASING. dulu-dulu pun negara kita memang dah ramai PEKERJA ASING dihantar untuk 'memajukan' negara sini, so rasanya dah terbiasa mungkin.

2. soal bayaran pun kena difikir, seperti yang semua sedia maklum kos sara hidup meningkat, jadi tolak makan-minum dan lain-lain gaji yang dapat mungkin tidak berbaloi bagi orang kita. (masa>tenaga) kalau pekerja asing memanglah diorang nak, sebab convert duit diorang berapa? balik kampung jadi kaya raya siapa tak nak?sama lah macam orang kita bekerja di UK/US/Singapore.

3. agak sedih juga bila rasa macam 'pelancong di negara sendiri' dek kerana terlalu ramai orang asing. kalau yang intelektual tak apa lah juga. datang kedai orang tempatan, yang layan pekerja asing.

4. sikapcara berfikir pun memainkan peranan mengapa orang kita taknak kerja yang biasa-biasa tu. tapi saya rasa kalau gaji & waktu bekerja ok, mereka mesti nak punya. ahli perniagaan pun tak bolehlah nak bandingkan & MELEBIH-LEBIHKAN PEKERJA ASING sebab sikap macam ni la yang buatkan ORANG MELAYU KENA PIJAK.

5. lagi satu, orang Melayu kena diajar mentaliti suka berniaga bukan sekadar bekerja. Mengaku Islam, Nabi Muhammad sendiri dah bagitahu, tak nak dengar. setakat makan gaji sampai bila baru boleh 'kaya'? Hutang 'PTPN' lagi. tengok orang Cina dah buat. dari tok nenek moyang sampai anak cucu. Ekonomi siapa pegang? KL siapa pegang? Penang, dan lain-lain? Orang terkaya di Malaysia? Masih tak sedar?ini tak, nampak orang sendiri(BANGSA SENDIRI) naik sikit dengki. Beriman ke macam tu? Tak percaya pada rezeki Tuhan? patutnya kongsi & saling tolong-menolong(doa).

6. Melayu jangan sekadar nak berpolitik tapi tak mendatangkan faedah kat bangsa sendiri. MALAYA, MALAYA. Bangkit. Tinggi macam Gunung HiMALAYA. mungkin nama Melayu sepatutnya Malaya sebab nama disebut-sebut banyak kali jadi doa. Melayu = Makin ke bawah(rendah?)

fikir-fikirkanlah...

.kredit to THARIQ on June 3, 2010 3:47 AM


Share

0 comments:

Post a Comment

Tauke

My photo
alor star, kedah, Malaysia
Hisham Halim a.k.a pkk hisham, merupakan salah seorang final year military student, bujang men, part time triathlate @ ironman. Sentiasa Happy Go Lucky. Berpegang teguh kepada prinsip "kita buat dia".

Time

increase traffic

Apa Nak Kata

Blog Archive

BuZz Me

Visitor

Senarai Blog

.