oleh: Hisham Halim

“Mak nak kamu dapatkan semuanya A!”
“Ayah mahu kamu dapatkan A!”
“Kamu perlu belajar rajin-rajin. Tak boleh main-main. hanya beberapa jam sahaja untuk skor A. Itupun tak boleh?”
“Semua orang bercakap pasal skor A dalam apa jua pelajaran. Tak ada A tak boleh hidup ke? Merana hidup agaknya kalu tak ada A?”
“Saya apa peduli tak dapat A! Saya dapat F untuk matematik, kebetulan dengan nama saya ada huruf F.. Namun demikian lebih baik saya jadikan ia sebagai Fantastik F…? Apo macam??”
pemansuhan kedua-dua peperiksaan PMR dan UPSR  akan membolehkan pelajar menumpukan kepada peperiksaan yang lebih penting dalam menentukan hala tuju mereka.


Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung, Jais Abdul Karimberkata, langkah itu akan dapat memantapkan sistem pendidikan dan seterusnya melahirkan pelajar yang lebih fokus dan tenang.


"Sistem kita hari ini terlalu berorientasikan peperiksaan dan ini memberi tekanan kepada pelajar dan mereka belajar secara membuta tuli semata-mata untuk lulus peperiksaan tanpa memikirkan sama ada ilmu yang diperolehi boleh digunakan pada masa-masa akan datang," 


Pegawai Perhubungan Persatuan Bekas Perkhidmatan Pendidikan Malaysia, Abdul Karim Abdullah pula berkata, pemansuhan kedua-dua peperiksaan itu akan membolehkan pelajar dan guru menumpukan perhatian kepada kegiatan kokurikulum dan sukan.


Sebelum ini mereka anggap kegiatan sukan dan kokurikulum mengganggu masa pembelajaran kerana pelajar harus bersedia hadapi peperiksaan, tetapi apabila peperiksaan dimansuhkan kelak pelajar akan ada lebih masa untuk fokus kepada kegiatan kokurikulum dan sukan,




http://abdfatah.com/blog/pendidikan-masa-depan/skor-a-menjadi-idaman-pelajar.html


Share

2 comments:

  1. Anonymous says:

    ap pasal x dimnsuh kn masa zaman aq dulu,, kalu x ,, x ad la aq trok sgt nk study sampai kne hadapi exam 2 kali,, hmmmm

  1. Anonymous says:

    owh ..begitu ..
    baru saye faham knaper upsr dn pr na dmansuhkan ..
    tpy , jadi ker ?

Post a Comment

Tauke

My photo
alor star, kedah, Malaysia
Hisham Halim a.k.a pkk hisham, merupakan salah seorang final year military student, bujang men, part time triathlate @ ironman. Sentiasa Happy Go Lucky. Berpegang teguh kepada prinsip "kita buat dia".

Time

increase traffic

Apa Nak Kata

Blog Archive

Share |

BuZz Me

Visitor

Senarai Blog

.