oleh: Hisham Halim


RAJA Tengku Putri Anis yang mendakwa beliau waris  Puteri Saadong  sedang menanti untuk istiadat  pemasyhuran di PCB Resort, Kota Bharu,  malam semalam.
RAJA Tengku Putri Anis yang mendakwa beliau waris Puteri Saadong sedang menanti untuk istiadat pemasyhuran di PCB Resort, Kota Bharu, malam semalam.

Simbolik berakhirnya sumpahan di Kelantan

Sejarah Kelantan yang suatu ketika dahulu berjaya dikaburkan dengan pengeluaran Ringkasan Ciretera Kelantan dan diteruskan dalam Majalah terkenal suatu ketika dahulu Pengasuh. Namun kini sudah berakhir.. Adakah ini benar ataupun sekadar pemanis bicara?

1. Seorang wanita yang mendakwa dirinya sebagai pewaris keturunan Puteri Saadong, Raja Tengku Putri Anis Raja Sazali, 24, dimasyhurkan dengan gelaran Sri Putri Saadong Ke-VII pada upacara penuh istiadat yang berlangsung di PCB Resort dekat sini, malam kelmarin. Kenapa mesti di tempat awam?..


2. Majlis dilangsungkan sebagai simbolik berakhirnya sumpahan 420 tahun membabitkan tujuh keturunan Puteri Saadong di bumi Kelantan. 


3. Kemunculan wanita itu mengakui dirinya sebagai pewaris Puteri Saadong menimbulkan tanda tanya kerana raja wanita itu dikatakan tidak mempunyai zuriat dan kisahnya terhenti sejak kehilangannya lebih 420 tahun lalu. 
4. Raja Tengku Putri Anis sebelum ini dilaporkan media sebagai mendakwa dirinya Puteri Saadong sebenarnya membawa diri ke Aceh dan menggunakan gelaran Puteri Hijau sebelum mendirikan rumah tangga dengan Sultan Gowa

http://mindaperkasa.blogspot.com/2010/06/putri-anis-kini-sri-ratu-saadong-ke-7.html



Share

3 comments:

  1. Anonymous says:

    saya dah bertemu sendiri lah dgn warisni..kagum melihat kepetahan dalam berkata2 mengenai sejarah nusantara..pada malam kemunculannya juga hujan tiada henti dan memberi petanda yang baik..saya salut dgnnya krn dia mendapat perkenan para ulama yg bukan rekaan cerita tp melalui bukti2 yg ada tersimpan..sampai masa akan dipersembahkan pd kita semua ..kita xpyh nk kecoh tngu jela..saya tngk pelikla org melayu kita ni,klu inggeris kata semua angguk,tp klu muncul seseorg semua nk kritik..cuba kita pndg gn dari sudut gelarnya tp apa yg dia bw manfaat pd bangsa,tanah air dan rakyatnya...selagi dia xganggu harta org ,,kira ok la

  1. mungkin ada betul juga kata-kata saudara... saya tidak mempunyai banyak maklumat sgt pasal puteri saadong ini. Ini disokong pula dengan kekaburan sejarah kelantan. Saya ada terbaca yang puteri saadong ini telah mempersiapkan diri dari segenap aspek termasuk knowledge, alatan dan sebagainya. Persoalannya.. Adakah ini satu bentuk publisiti murahan?

  1. Anonymous says:

    saya rasa tdk begitu encik hisham ,apa yg saya lihat dr sudut positif ,warisni bnyk sdh membuat kebaktian kpd masyarakat di pelbagai wilayah nusantara yg cumanya org di negerinya sndr tdk tahu dan warisni bkn pun minta utk diiktiraf oleh kerajaan krn dia sndr sdh mndpt bnyk penghargaan dan pengiktirafan sesuai dgn jasa dan pengorbananya dlm kembara hidupnya itu yg sy dpt sedikitlah dr org yg rapat dgn dia.dia cuma tampil utk bangtu masyarakat sekaligus akan membina galerinya warisan pesaka 7keturunannya dan setelah siap dibangunkan maka semua boleh berkunjung melihat akan kebenaran.lagipun apa yg saya dngr beliau adalah seorang tokoh bangsawan muda yg cukup dikagumi oleh masyarakat khususnya di indonesia krn penglibatannya di dalam bidang sosial kemasyarakatan dan sdh menyelesaikan beberapa isu2 sensitif antara kelantan dan indonesia..jika benar keturunan sekalipun tp tdk boleh memberi kebaikan pada masyarakat setempat tdk ada guna.ktnya juga di seminar antarabangsa indonesia,dia telah dilantik sebagi ratu kebudayaan indonesia untuk membina jejak peradaban kesultanan dan kerajaan di nusantara.salah satunya adalah warisan dr moyangnya.kita tengok jelah sejauh mana fungsinya.

Post a Comment

Tauke

My photo
alor star, kedah, Malaysia
Hisham Halim a.k.a pkk hisham, merupakan salah seorang final year military student, bujang men, part time triathlate @ ironman. Sentiasa Happy Go Lucky. Berpegang teguh kepada prinsip "kita buat dia".

Time

increase traffic

Apa Nak Kata

Blog Archive

Share |

BuZz Me

Visitor

Senarai Blog

.