oleh: Hisham Halim

Kenapa nama asal negara ini TANAH MELAYU ditukarkan kepada PERSEKUTUAN TANAH MALAYU dan akhirnya menjadi MALAYSIA???
apa maksud SIA??? kenapa tidak dikekalkan dengan nama TANAH MELAYU and hanya translate jadi MALAYLAND...
Harap2 sama2lah kita fikirkan sendiri sekiranya nama negara ini masih lagi kekal sebagai TANAH MELAYU @ PERSEKUTUAN TANAH MELAYU.
Apa pun perkara sudah berlaku tapi perlulah kita sentiasa ingat kepada sejarah dan perjuang2 melayu yang lampau seperti MAT KILAU, TOK GAJAH, DATO' BAHAMAN....
Walaupun saya sendiri sehingga sekarang tak pernah tahu dan kenal semua pejuang2 ini tapi yang pasti saya tahu mereka inilah yang berjasa untuk saya hidup senang di bumi ALLAH ini. Saya amat berharap sekiranya sapa2 yang pandai dlm industri filem...buatlah cerita tentang perjuang ini. Tapi kenalah pandai olah cerita bagi jadi menarik sbb kalau buat cerita 100% sejarah rasanya mesti filem tak da org nak pi tengok. Tengok sendiri cerita TITANIC & BRAVEHEART. Tak semua dalam cerita ni ikut sejarah tapi jadi BOX OFFICE. Org Melayu terlalu lalai dgn hiburan dan maksiat yang merosakkan diri sendiri.
BALIKLAH ke pangkal jalan, BERSATU ATAS DASAR ISLAM kerana kita tahu setiap org MELAYU adalah beragama ISLAM walaupun cara hidup org MELAYU sekarang banyak juga tak ikut ISLAM. Tanya diri sendiri adakah aku ini ikut cara hidup ISLAM dan MELAYU. Jawapan ada pada diri kita sendiri. INSYAALAH kalau kita balik ke pangkal jalan atas dasar ISLAM, MELAYU akan dapat bersatu balik.
PERSOALAN INI PERLU dijawab oleh semua mereka yang menganggap diri mereka sebagai ORANG ISLAM yang berbangsa MELAYU tak kira datang dari parti politik mana pun UMNO, PAS @ PKR.
PAS & PKR lebih rela bersatu dan berkawan dgn orang kafir daripada berkawan dengan orang ISLAM. BERSATULAH ATAS DASAR ISLAM sebab kita boleh lihat sendiri dan tanyalah diri sendiri dalam PAKATAN RAKYAK sapa yang berpengaruh antara DAP, PKR dan PAS.
dalam PKR hanya ANWAR sahaja, kalaulah ajal ANWAR sampai lepas jadi PM...sapa yang dok tunggu lepas tu DAP @ PAS. DAP pun dah lantik org melayu dalam parti "national deputy president Senator Dr Syed Hussin Ali" tapi adakah dia sorang melayu boleh menjamin masa depan agama ISLAM AND MELAYU sedangkan UMNO yang mempunyai ramai pemimpin ISLAM and MELAYU selama ini pun susah nak meningkatkan ekonomi orang MELAYU. Kalau PAS yang jadi PM tgk sendirilah apa jadi kat Perak...Menteri Besar PAS tapi yang berkuasa sapa????
Masa tu barulah MELAYU semua nak sedar tapi dah terlambat. Adakah nak tunggu sejarah 1967 kembali baru MELAYU nak bersatu semula tanpa kira PARTI POLITIK. Sedarlah apa
BERSATU ATAS DASAR ISLAM dan MELAYU dan jangan dok pentingkan politik masing2.
SEDARLAH DAN KEMANA MELAYU??

By keyzeta on June 17, 2010 5:18 PM

Share

0 comments:

Post a Comment

Tauke

My photo
alor star, kedah, Malaysia
Hisham Halim a.k.a pkk hisham, merupakan salah seorang final year military student, bujang men, part time triathlate @ ironman. Sentiasa Happy Go Lucky. Berpegang teguh kepada prinsip "kita buat dia".

Time

increase traffic

Apa Nak Kata

Blog Archive

Share |

BuZz Me

Visitor

Senarai Blog

.