oleh: Hisham Halim

Arus semasa kini berkisarkan tentang anti Zionis, anti israel. Pelbagai pihak dari pelbagai latarbelakang mengeluarkan kenyataan samada bertulis ataupun secara lisan. Niat disebalik setiap kenyataan yang dibuat adalah sukar dijangka. Mungkin sekadar publisiti ataupun sekadar menunjukan kepada masyarakat yang kita juga sependapat. Namun, saya yakin masih ada budaya publisiti murahan.

1. Kira-kira 100 ahli Kesatuan Kakitangan Northport (Malaysia) Bhd (NMB) hari ini berdemonstrasi secara aman di hadapan pintu utama kontena Terminal 1 di sini bagi mendesak kerajaan tidak membenarkan kapal dagang Israel berlabuh di perairan negara.
."Kami mendesak pihak berkuasa di LPK, Northport, Westports dan Kementerian Pengangkutan untuk menetapkan pendirian bagi memboikot kemasukan kapal-kapal dari Israel sama ada untuk tujuan dagangan atau tujuan lain, melakukan persinggahan di pelabuhan di seluruh negara," 
2. Sebelum ini, kehadiran kapal Israel di Pelabuhan Klang sekitar 20 Mei dan 7 Jun lepas menimbulkan persoalan kerana Malaysia dan Israel tidak menjalin sebarang hubungan diplomatik.  
3. Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha kemudiannya telah mengeluarkan kenyataan yang mengesahkan bahawa kapal kargo Israel dibenar memasuki pelabuhan di negara ini untuk tujuan perdagangan.
.....mungkin kita tidak paham bahawa hanya kapal tentera laut yang hendak berlabuh sahaja yang dikehendaki mempunyai hubungan diplomatik. Ini adalah clearance untuk memasuki sesuatu negara. Konsepnya sama seperti fungsi pasport untuk lawatan negara luar..... saya tidak menyokong.. tetapi sekadar menyatakan apa yang benar.....

Share

0 comments:

Post a Comment

Tauke

My photo
alor star, kedah, Malaysia
Hisham Halim a.k.a pkk hisham, merupakan salah seorang final year military student, bujang men, part time triathlate @ ironman. Sentiasa Happy Go Lucky. Berpegang teguh kepada prinsip "kita buat dia".

Time

increase traffic

Apa Nak Kata

Blog Archive

Share |

BuZz Me

Visitor

Senarai Blog

.