oleh: Hisham Halim

1. Terlebih dahulu, saya bukanlah ahli undang-undang untuk memperihalkan perkara ini. tetapi sekadar menulis foot note. (*NOta kaki)
2. seksyen 302 kanun keseksaan iaitu membunuh dengan niat adalah satu pendakwaan yang mana hukuman mandatori adalah hukuman gantung sehingga mati.
3. Ini berbeza dengan hukuman di bawah seksyen 304 Kanun Keseksaan bagi membunuh tanpa niat yang memperuntukan hukuman maksima sehingga 25 tahun tetapi kuasa budibicara Mahkamah adalah luas dan kebanyakan diberikan satu hukuman ringan di antara 4 hingga 12 tahun bagi pertuduhan di bawah seksyen 304 Kanun Keseksaan yang rata-rata dimulai dengan perselisihan faham ataupun pergaduhan biasa sebagaimana pertuduhan di bawah seksyen 147/148 Kanun Keseksaan.

4. Namun, sekiranya ada kematian direkodkan di dalam
kejadian gaduh mahupun tindakan perkumpulan, seksyen 302 atau 304 akan digunapakai oleh pihak pendakwaan.
5. Bezanya, Seksyen 302 tidak boleh jamin. Manakala Seksyen 304 masih boleh diberikan jaminan oleh Mahkamah  atas kuasa budibicaranya.
6. seorang juvana ketika melakukan kesalahan itu didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum gantung sampai mati jika sabit kesalahan. Bagimanapun boleh diatasi lagi apabila diberi pilahan untuk memilih Seksyen 302 @ 304 berdasarkan cerita ini
Share

0 comments:

Post a Comment

Tauke

My photo
alor star, kedah, Malaysia
Hisham Halim a.k.a pkk hisham, merupakan salah seorang final year military student, bujang men, part time triathlate @ ironman. Sentiasa Happy Go Lucky. Berpegang teguh kepada prinsip "kita buat dia".

Time

increase traffic

Apa Nak Kata

Blog Archive

Share |

BuZz Me

Visitor

Senarai Blog

.