oleh: Hisham Halim




Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala subsidi yang ditampung oleh Kerajaan Persekutuan ketika ini adalah 54 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), jumlah tersebut dijangka akan terus meningkat 100 peratus sekiranya kerajaan tidak mengurangkan jumlah pemberian subsidi kepada rakyat di negara ini.- mstar

1. Cadangan beliau supaya beberapa subsidi ditarik dan kadar-kadar perkhidmatan awam lain ditingkatkan. Antaranya ialah pengurangan sunsidi gas, menigkat kadar tol, caj perkhidmatan hospital, caj pengajian di IPTA dan skim pinjaman buku teks. Beban rakyat!!....


2. Dalam kefahaman orang bisa seperti saya ini bangkrap hanya boleh berlaku apabila kita tidak mempunyai harta atau hasil mencukupi untuk membayar hutang. Atau jumlah hutang melebehi harta yang kita ada. Dalam sebuah negara kita membandingkan jumlah hutang dengan Keluaran Negara Kasar(GDP).Jika jumlah hutan melebehi GDP kita telah tergolong dalam kategori negara bangkrap.

3. Dibumi Malaysia yang bertuah ini kita telah dianugerahkan oleh Allah SWT berbagai bentuk kekayaan - hasil bumi, kesuburan tanah, sumber manusia yang berkebolehan dan sebagainya. Jika kekayaan sumber alam di

4. Saya rasa seorg 'bapa' tidak sepatutnya memotong belanja 'anak-anak' sebelum dirinya.. Sebagai anak harus memikirkan juga bebanan si bapa.. Tapi. dalam soal subsidi. Tanggungjawab bapa terhadap anak. Adalah tidak adil sekiranya bapa hidup mewah tetapi anak-anak hidup melarat. 

5. Sebelum menghapuskan hutang yang dikatakan melebihi pendapatan negara. Kenalah selesaikan dulu isu-isu yang tidak selesai dimana banyak merugikan rakyat. 12 perkara  isu-isu tersebut adalah:


6. Saya bukanlah pakar ekonomi atau berlatarbelakangkan akaun. Tetapi pandangan dibuat atas dasr peribadi semata-mata. Beberapa cadangan boleh dilaksanakan antaranya ialah:

      1. Mengurangkan cita-cita dan selera besar dan menjadi lebih bersederhana. Bilangan rakyat kita masih tidak membebankan berbanding dengan kekayaan anugerah Allah yang ada.
2. Kurangkan tumpuan kepada kebanjirn pekerja asing terutama disektor moden kerana ini akan melemahkan keupayaan warga sendiri dalam jangka panjang. Pekerja asing hanya boleh diteruskan disektor pertanian.
3. Pengurangan subsidi harus dibuat secara berperingkat agar tidak memberikan kejutan kepada rakyat.
4. Kurangkan pergantungan kepada Pelaburan asing (FDI) kalau kita tidak mahu dijajah secara ekonomi yang akhirnya melemahkan kerajaan pilihan rakyat.
5. Bersikap tegas dalam melaksanakan dasar dan undang-undang.
6. Laksanakan semula Dasar penyusunan semula masyarakat seperti Dasar Ekonomi Baru. Agar semua rakyat tanpa mengira kaum dapat hidup selesa dalam negara merdeka.bandingkan dengan jumlah penduduk yang kita ada sepatutnya kita tidak boleh menjadi bangkrap. 


.....sekadar pandangan....

kredit to By MAZAI on June 8, 2010 4:45 PM/http://beritasemasa.com/negara-malaysia-muflis-bankrap-2019/comment-page-1/http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/5/28/mstar_berita/20100527203431&sec=mstar_berita



Share

0 comments:

Post a Comment

Tauke

My photo
alor star, kedah, Malaysia
Hisham Halim a.k.a pkk hisham, merupakan salah seorang final year military student, bujang men, part time triathlate @ ironman. Sentiasa Happy Go Lucky. Berpegang teguh kepada prinsip "kita buat dia".

Time

increase traffic

Apa Nak Kata

Blog Archive

Share |

BuZz Me

Visitor

Senarai Blog

.