oleh: Hisham Halim
"Saya ingin maklumkan bahawa persidangan meja bulat ini telah melakar satu sejarah kepada Pakatan Rakyat dan juga NGO, selain itu saya kesal kerana tidak ada wakil dari BN dan juga Najib dalam menyatakan pendiriannya.
"Pelan tindakan keadilan dan keamanan untuk Gaza yang telah dianjurkan pada 4 Jun 2010 di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur mengambil pendirian bersama untuk mengutuk serangan Israel ke atas misi kapal kemanusiaan ke Gaza sebagai suatu tindakan ganas dan jenayah ke atas kemanusiaan.
"Dengan kesepakatan bersama kami mendesak agar tindakan Israel itu dihukum berdasarkan undang-undang antarabangsa, kami dengan ini merumuskan
1. Mengutuk dengan sekeras-kerasnya keganasan rejim Zionis Israel keatas aktivis misi keamanan berbilang warganegara.
2. Mendesak agar rejim Zionis Israel didakwa di Mahkamah Jenayah Antarabangsa dan membayar pampasan sepenuhnya kepada semua mangsa yang terlibat.
3. Menuntuk supaya semua barangan bantuan kemanusiaan dipulangkan kembali kepada penganjur Freedom Flotilla sebagai hak yang mesti disampaikan kepada rakyat Palestin di Gaza.
4. Menuntuk semua badan-badan antarabangsa memastikan agar kepungan ke atas Gaza yang dikenakan oleh Israel dengan bantuan Mesir hendaklah ditarik balik.
5. Menyokong perjuangan rakyat Palestin sebagai perjuangan keadilan untuk mendapatkan hak yang sah yang perlu didokong oleh semua masyarakat dunia merentas bangsa dan agama.
"Bahawa kami bersepakat Malaysia perlu memainkan peranan penting bagi memastikan hegemoni rejim Zionis Israel dikekang dan negara tidak dimanipulasi oleh mana-mana kuasa yang mempunyai kaitan dengan Israel samada secara langsung atau tidak langsung," kata Anwar.
Selain pendirian bersama yang telah dipersetujui, persidangan juga memutuskan untuk menghantar surat khas kepada Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama melalui Pegawai Kedutaan Amerika di Kuala Lumpur selepas solat jumaat ketika demonstrasi bantahan kekejaman Israel. 
Share

0 comments:

Post a Comment

Tauke

My photo
alor star, kedah, Malaysia
Hisham Halim a.k.a pkk hisham, merupakan salah seorang final year military student, bujang men, part time triathlate @ ironman. Sentiasa Happy Go Lucky. Berpegang teguh kepada prinsip "kita buat dia".

Time

increase traffic

Apa Nak Kata

Blog Archive

Share |

BuZz Me

Visitor

Senarai Blog

.