oleh: Hisham Halim


Sebelum berbicara dengan lebih lanjut. Ingin saya tegaskan disini, saya bukanlah berpihak kepada mana-mana parti politik yang bertanding. Baik pembangkang mahupun kerajaan. Saya tidak ditaja oleh mana-mana pihak. Pemerhatian dibuat adalah berdasarkan pendapat peribadi saya sahaja. PRK Sibu menyaksikan pertembungan dengan BN vs DAP vs Bebas

 Berbicara soal manifesto. manifesto biasanya dikeluarkan oleh parti yang terlibat dalam pilihanraya, selalunya mewakili badan-badan besar dan berpengaruh. Calon bebas tidak akan mengeluarkan manifesto. Kehadiran mereka biasanya adalah untuk memecahkan undi sahaja. Kalau menang, alhamdullillah!!. Apa yang menarik PRK kali ini, pihak kerajaan BN tidak mengeluarkan sebarang manifesto sebaliknya bertindak menyuntik pelbagai bentuk "kemudahan" dan aktiviti turun padang turut giat dijalankan. Berbeza DAP yang telah melancarkan manifesto dibawah:

SIBU,JOM UBAH!! 



  analisis saya : SIBU!! JOM KITA KOMEN PULAKKK..............
1. Perkataan permulaan setiap ayat adalah "Apabila DAP dan PR menjadi kerajaan negeri dan kerajaan pusat"... Bertindak sebagai pengundi.. mungkin ini akan kita dengar..

         " nak tunggu DAP & PR jadi kerajaan pusat, alamat tujuh generasi pun belum tentu"!! 

benar, sekiranya salah satu syarat tidak dipenuhi maka mereka ada alasan yang kukuh untuk menidakkan rancangan ini. Maksudya, kalau menang sekalipun. Sama saja!! Kerajaan pusat masih dalam mimpi!!!.....

2. Menyelesaikan masalah banjir. Nampak lagi ketidakmatangan manifesto. Projek sudah dijalankan selepas PRU 12. Sepatutnya tidak menjadi isu. Lihat gambar ini sebagai bukti:


3.  Soal pendidikan perkara 4. Ayat dalam manifesto terlalu umum. Tidak ada "arrow shape" . Apakah selama ini rakyat Sibu tidak berpelajaran.? Seolah-olah menunjukkan bahawa Sibu tiada sekolah.. Ini isu kebangsaan. Bukan isu setempat.. . Tolong jwb YB?

4.  Royalti minyak. YB.... Perkara ini bukan main-main letak sahaja. Ini sudah dipersetujui dan termaktub dalam undang-undang. 5% sahaja. Mau jadi kelate yang tak paham-paham bahasa ka? Disebabkan ego yang tinggi, wang ehsan tidak mahu.. 

fikir-fikirkanlah.....

Share

0 comments:

Post a Comment

Tauke

My photo
alor star, kedah, Malaysia
Hisham Halim a.k.a pkk hisham, merupakan salah seorang final year military student, bujang men, part time triathlate @ ironman. Sentiasa Happy Go Lucky. Berpegang teguh kepada prinsip "kita buat dia".

Time

increase traffic

Apa Nak Kata

Blog Archive

Share |

BuZz Me

Visitor

Senarai Blog

.