1. Kerana perasaaan ingin tahu, 2 murid lelaki telah "bereksperimen" terhadap rakan sekelas mereka. Baru berusia 11 tahun, darjah 5 sudah terlalu "genius" melakukan aksi orang dewasa.

2.  Kejadian berlaku di Melaka, hal ini disedari apabila seorang guru agama yang kebetulan melalui kawasan kelas berkenaan selepas waktu kelas apabila mendapati bilik darjah itu dalam keadaan pintu dan tingkapnya berkunci, tetapi timbul rasa curiga selepas menyedari kipas masih terpasang. Jadi, apabila diintai. Wah!! sangat terkejut... three some!!

3.  Apabila membuat pemeriksaan Doktor di Hospital Melaka....

...“Hasil pemeriksaan doktor mendapati ada kesan LUKA LAMA pada bahagian alat sulit mangsa. Berikutan itu polis menahan dan merakam keterangan ketiga-tiga murid lelaki itu untuk siasatan sebelum mereka dibebaskan dengan jaminan polis.... - metro

4. Luka lama!!! mungkin boleh membawa maksud ini bukan kali pertama mereka malakukan eksperimen. Mungkin sudah banyak kali.!! Persoalan yang sangat mudah, kenapa dan mengapa perkara ini berlaku? Golongan "rebung" ini sudah pandai "mengeraskan" apa yang belum patut!! Jawapannya mudah, berbalik kepada ibu bapa. Mungkin kawalan penggunaan Internet, pengaruh media, dan pelbagai kemungkinan mungkin boleh dijangkakan. Tetapi hakikatnya perkara ini sudah berlaku dan mungkin labih jauh dari jangkaan kita.

5. Justeru itu, pendidikan seks mungkin perlu..... mungkin bukan pada peringkat rendah.. apklikasinya di peringkat menengah. Cuba bayangkan, sekolah rendah dah pandai buat perkara ini. Bagaimanapula peringkat sek menengah????lagi hebat  IPT?? ... sepatutnya lagi advance bukan? Saya yakin pendidikan seks yang pernah diutarakan suatu ketika dahulu dipertimbangkan semula...

6. Apakah pendidikan seks??? SEbelum itu, kita perlu mengetepikan pemikiran sengkek kita mengenai seks. Selama ini apabila berbicara soal seks.. Sensitif dan malu.... Tolong buang sifat tersebut... menurut wikipedia...

"Pendidikan seks adalah suatu istilah digunakan untuk menjelaskan pendidikan mengenai anatomi seksual,pembiakan seksualperhubungan seks, dan aspek-aspek lain kelakuan seksual manusia. Lebih umum untuk pendidikan seks adalah ibu bapa atau wali, atur cara sekolah, dan kempen kesihatan awam."

7. Saya telah mencari pengertian dan masalah sebenar mengapa isu pendidikan seks ini tidak selesai.. sebenarnya disebabkan oleh kebimbangan ibu bapa yang takut anak-anak mereka dipengaruhi perasaan membuak-buak untuk mengetahui dan mencuba. Hal ini menjadi batu penghalang yang utama.

                                                                                                          -sumber IKIM 

fikir-fikirkanlah!! generasi rebung membentuk masa depan.. tanggungjawab dibahu anda.... 


Share

0 comments:

Post a Comment

Tauke

My photo
alor star, kedah, Malaysia
Hisham Halim a.k.a pkk hisham, merupakan salah seorang final year military student, bujang men, part time triathlate @ ironman. Sentiasa Happy Go Lucky. Berpegang teguh kepada prinsip "kita buat dia".

Time

increase traffic

Apa Nak Kata

Blog Archive

Share |

BuZz Me

Visitor

Senarai Blog

.