1. Hari Jururawat disambut seluruh dunia setiap 12 May. Tarikh itu dipilih sebagai mengenang tarikh lahir Florence Nightingale iaitu 12 May 1820.

2. Mungkin disebabkan pekerjaan ini tidak glamor, terpaksa mengikut shift dan menjaga pesakit yang membosankan, takut jarum atau darah serta tidak suka persekitaran hospital yang membosankan.Satu anjakan yang bagus apabila jururawat juga peluang untuk melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah dimana selama ini jururawat hanyalah pengajian pada peringkat diploma melalui kolej-kolej dan sekolah jururawat.

3. Justeru, menjelang tahun 2020, kerajaan mensasarkan agar nisbah bilangan kepada penduduk adalah bersamaan 1 jururawat untuk 200 penduduk. Secara purata, kerajaan memerlukan lebih kurang 75,000 jururawat bagi tujuan berkenaan, ini bermakna kerajaan perlu melatih dalam anggaran 5,000 jururawat setahun. Bidang kejururawatan adalah satu bidang yang sangat mulia dan selalunya mereka yang terlibat dalam bidang ini disebut `unsung heroes'.

4. Lagi satu yang menarik mengenai jururawat. Jururawat selalunya menamatkan zaman bujang dengan anggota uniform. Kebanyakan nya begitulah. Bukan apa, orang yang beruniform hanya sesuai dipadankan dengan anggota beruniform. Tapi, perlu diingatkan. Bukan semua jururawat bertemu jodoh dengan anggota uniform. Ini mungkin kebetulan ataupun sesuatu yang tidak disengajakan.


Share

0 comments:

Post a Comment

Tauke

My photo
alor star, kedah, Malaysia
Hisham Halim a.k.a pkk hisham, merupakan salah seorang final year military student, bujang men, part time triathlate @ ironman. Sentiasa Happy Go Lucky. Berpegang teguh kepada prinsip "kita buat dia".

Time

increase traffic

Apa Nak Kata

Blog Archive

Share |

BuZz Me

Visitor

Senarai Blog

.