1. Menurut Ustaz Zaharuddin Abd Rahman, Pensyarah Perbankan dan Kewangan Islam UIAM beliau menyifatkan terdapat beberapa etika-etika berfacebook yang memungkinkan ia menjadi hukum haram dan sekaligus menambahkan dosa. Kita nih dah laa pahala tak banyak mana... dok tambah dosa lagi ader laa..!!

2. Etika pertama, mendedah keaiban suami ataupun isteri bagi yang sudah berkahwin. Biarlah tak suka mcmmana pun. Jangan didedahkan dalam facebook.. Soal dalam kelambu pun nak bagi tau orang. Yang kedua, meletakkan gambar yang melebih-lebih. Cuba lihat apakah matlamat utama kita meletakkan gambar. Untuk dikenali ataupun untuk riak... Lagi satu, hal ini menjurus kepada "lamaran nafsu"!!

3. Seterusnya yang ketiga ialah panyamaran, ini dikategorikan menipu. Yang keempat ialah muat turun gambar orang lain tanpa kebenaran. Mengutuk diri sendiri dan orang lain juga adalah  dilarang. Beliau berkata.. 

 "kecomelan anda mungkin akan menghancurkan rumah tangga orang lain dan mungkin menjurus kepada maksiat"

fikir-fikirkana lah!!


Share

0 comments:

Post a Comment

Tauke

My photo
alor star, kedah, Malaysia
Hisham Halim a.k.a pkk hisham, merupakan salah seorang final year military student, bujang men, part time triathlate @ ironman. Sentiasa Happy Go Lucky. Berpegang teguh kepada prinsip "kita buat dia".

Time

increase traffic

Apa Nak Kata

Blog Archive

Share |

BuZz Me

Visitor

Senarai Blog

.